Co si budeme namlouvat, začátky podnikání nejsou procházkou růžovým sadem, ale obdobím tvrdé dřiny. Jenomže i když se budete snažit sebevíc a dáte do svého start-upu srdce i duši, stejně se může stát, že nakonec skončíte neúspěchem. Důvodem mohou být některé z následujících chyb. Podnikatelé se jich dopouští snad až příliš často – zřejmě neměli takové štěstí jako vy a nikdo je nepoučil.
1. Absence business plánu
Někdo moudrý pravil, že pokud si podnikatel nevytvoří podrobný plán, plánuje neúspěch. Bez něj se budete potácet mezi jednotlivými cíli, nabírat provozní úvěry a zbytečně nabírat investory, které vlastně ani nepotřebujete.
Nevíte, jak s tvorbou podnikatelského plánu začít? Vycházejte z některé z mnoha volně dostupných předloh. Pokud umíte anglicky, poohlédněte se na bplans.com. Pro dosažení stanovených cílů a úspěšné dokončení zakázek používejte na řízení projektů software, pomocí kterého nastavíte pro členy týmu specifické pracovní postupy, definujete termíny, rozpočty a role.
2. Přeskočení průzkumu trhu
Máte skvělý nápad a nehodláte ztrácet čas analýzou konkurence? Pokud vám jedinečnost vaší ideje potvrdilo pouze nejbližší okolí, je velmi pravděpodobném že dříve či později narazíte na nečekaný problém – a dost možná podnikání pověsíte na hřebík.
Aktuální situaci v oboru samozřejmě sledujte i průběžně. Bezkonkurenčním zdrojem dat vám budou klientské informace, které nastřádáte v CRM systému. Pokud si nejste jistí, co je CRM, respektive co vám může nabídnout a jak z něj dostat maximum, přečtěte si tento CRM blog.
3. Podstřelení ceny produktu/služby
Nenastavíte-li ceny svého zboží či služeb dostatečně vysoko, váš byznys bude pozvolna skomírat. Vaše cenová politika by měla být přímo úměrná kvalitě, zákaznickému servisu a dalším aspektům, na základě kterých zákazníci volí prodejce. Navíc se vždy objeví někdo, kdo bude ještě o něco levnější než vy.